طرز تهیه سوپ شیر (سوپ سفید) با قارچ????

به گزارش آخرین خبر، سوپ شیر یا سوپ سفید یکی از پرطرفدارترین پیش غذاها در دنیا است؛ این سوپ بیشتر در مهمانی ها و مجالس سرو میشود و انتخاب مناسبی برای یک شام سبک است. این سوپ، انتخاب خوبی برای تغذیه بچه ها هم به شمار میرود. این سوپ بسیار خوشمزه است و به روش های مختلفی طبخ میشود؛ در بسیاری منطقه ها، داخل سوپ از مرغ ریش ریش شده هم استفاده میشود اما در منطقه آذربایجان به این علت که سوپ همیشه در کنار غذاهای گوشتی سرو میشود از مرغ داخل سوپ استفاده نمیکنیم.

طرز تهیه سوپ شیر (سوپ سفید) با قارچ????

مواد لازم برای تهیه سوپ شیر:

جو پخته شده2 لیوان
سیب زمینی2 عدد میانه
هویج1عدد کوچک
قارچ100 گرم
عصاره مرغ (قرص سوپ)2 عدد
شیر2 لیوان
خامهیک پاکت
فلفل سیاه و نمک و آبلیموبه میزان لازم

مراحل پخت سوپ شیر با جو و قارچ:

1- اول جوی پوست کنده رو به روش زیر میپزیم؛ برا اینکه جوها بعد از پخت، سفید رنگ باشن و رنگ سوپ رو خراب نکنن:

  • بهتره که جو رو حداقل از 5-6 ساعت قبل، شسته و خیس کنین.
  • برای شستن جو، باید جوها رو مابین دو کف دست و با حرکت دایره ای مالش بدین و با آب بشورین تا کاملا تمیز بشه و بعد با میزانی آب خیس کنین.
  • بعد از گذشت زمان خیس کردن، آبی که با اون جو رو خیس کردین دور بریزین و با آب تازه روی حرارت قرار بدین، وقتی جوشید یک قاشق آبلیمو و کمی نمک اضافه کنین و حرارت رو کم کنین و اجازه بدین بپزه و لعاب بندازه.

2- سیب زمینی ها رو نگینی ریز با رنده یا دست خرد میکنیم. جوی پخته و سیب زمینی رو با هم مخلوط میکنیم.

3- هویج رو هم رنده میکنیم و به مخلوط اضافه میکنیم؛ به این مخلوط آب اضافه میکنیم و روی حرارت قرار میدیم تا بجوشه و عصاره مرغ رو بهش اضافه میکنیم.

(میتونین به جای آب و عصاره مرغ، از آب مرغ استفاده کنین؛ توی سوپ های دیگه این کار رو توصیه میکنیم اما توی سوپ شیر به دلیل رنگ سفید سوپ این کار رو توصیه نمیکنیم. چون مرغ همواره همراه ادویه پخته میشه و روغنی که داخل آب مرغ هست روی سوپ جمع میشه و ظاهر سوپ رو خراب میکنه).

4- اجازه بدین مواد روی حرارت کم بجوشن تا پخته بشن؛ وقتی که سبزیجات نیم پز شدن، قارچ تمیز شده و خرد شده (حلقه ای یا ریز خرد کنید بنا به سلیقه) رو به سوپ اضافه کنید(9) و اجازه بدین همراه مواد بپزه.

5- وقتی سبزیجات کاملا پختن، شیر رو اضافه میکنیم و اجازه میدیم مواد با شیر هم بجوشن و گاهی هم میزنیم تا رویه نبنده.

6- وقتی سوپ به غلظت لازم رسید، خامه رو اضافه کنید. (البته توجه کنین بعدا کمی غلیظ تر میشه پس کمی رقیق تر بردارین).

نحوه درست اضافه کردن خامه: خامه رو داخل یه کاسه بریزید و با ملاقه میزانی سوپ داخل کاسه بریزین و کاملا مخلوط کنین این کار باعث میشه تا خامه و سوپ هم دما بشن و گرمای سوپ باعث بریده شدن خامه نشه؛ هم اینکه خامه رو داخل کاسه کاملا با سوپ حل و یکدست کنیم و تا بعد از اضافه کردن به سوپ، ذرات خامه داخلش دیده نشه و ظاهر سوپ رو خراب نکنه.

7- حالا مخلوط خامه و سوپ رو به سوپ داخل قابلمه اضافه میکنیم و اجازه میدیم روی حرارت به جوش بیاد؛ وقتی یک قل زد حرارت رو خاموش میکنیم و احتیاجی به جوشیدن بیشتر نیست.

8-در نهایت نمک سوپ رو تست کنین و اگه احتیاج بود اضافه کنین. چون عصاره مرغ میزان زیادی نمک داره و ممکنه احتیاجی نباشه. هیج موقع آبلیمو رو وقتی سوپ گرمه به اون اضافه نمیکنیم چون باعث بریده شدن شیر و خراب شدن سوپ شما میشه، اجازه بدین سوپ از دما بیفته و بعد آبلیمو رو بهش اضافه کنین و تست کنین تا به میزان باشه!

9- اگه سوپ شما بعد از اینکه از دما افتاد، خیلی غلیظ بود برای رقیق کردن کمی شیر بهش اضافه کنین.

فوت و فن های پخت سوپ شیر:

  • اگه میخواین بعد از خاموش کردن حرارت، بلافاصله سوپ رو سرو کنین، میتونین آبلیمو رو قبل از اضافه کردن شیر به مواد داخل قابلمه اضافه کنین اما چون قراره بعدا شیر و خامه اضافه بشه، میزان آبلیمو و ترشی سوپ رو دقیق نمیتونین بسنجین! پس میزان کم بزنین و وقتی سوپ رو سرو کردین آبلیمو یا لیموی تازه هم کنارش قرار بدین.
  • موقع سرو برای تزیین سوپ میتونین از جعفری خرد شده و قارچ استفاده کنین (جعفری رو مستقیم داخل قابلمه سوپ نریزین گرما باعث تغییر رنگ جعفری میشه)
  • کنار این سوپ معمولا نون سرو نمیشه (چون پیش غذاست) اما در صورت سرو از نان سوپ یا نان پیتا استفاده میشه.
  • معمولا سوپ شیر رو با فلفل سیاه میل میکنن چون هم طعم خیلی عالی به سوپ میده و هم بخاطر طبع گرمش برای این سوپ که با شیر و خامه تهیه میشه و طبع سردی داره مناسب و مصلحه. بهتره فلفل رو از اول داخل سوپ نریزین چون رنگ سوپ رو تیره میکنه بهتره همراه سوپ قرار بدین تا هر کس هر میزان دوست داره اضافه کنه.
  • اگه میخواین کالری سوپ شما کم باشه میتونین خامه رو حذف کنین اما خامه طعم و رنگ خیلی خوبی به این سوپ میده پس بهتره توی مهمانی ها از این کار اجتناب کنین.
  • برخی ها به جای خامه از سس مایونز داخل این سوپ استفاده میکنن اما سس طعم خاصی به سوپ میده که ممکنه با ذائقه خیلی ها سازگار نباشه.
  • میتونین اگه دوست ندارین قارچ رو از سوپ حذف کنین یا اینکه از ذرت یا نخودفرنگی داخل سوپ استفاده کنین که همه اینها به ذائقه شما بستگی داره.
  • میتونین به جای جوی پوست کنده از جوی پرک هم استفاده کنین اما جوی پرک حالت له شده ای به سوپ میده که بستگی به این داره که دوست داشته باشین یا نه.

سوپ های زیاد دیگری هم وجود دارند که از جو در آن ها استفاده میشود؛ معروف ترین آنها سوپ جو است که نارنجی رنگ است. البته سوپ شیر به دلیل داشتن رنگ سفید، برای مهمانی ها انتخاب مناسب تری است این سوپ هم مانند عدسی برای سرما خوردگی بسیار مناسب است. امیدواریم از آموزش سوپ شیر رضایت داشته باشید. سوالات خودتون رو از ما بپرسید.

منبع: اُکالا
انتشار: 5 دی 1400 بروزرسانی: 5 دی 1400 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1960

به "طرز تهیه سوپ شیر (سوپ سفید) با قارچ????" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه سوپ شیر (سوپ سفید) با قارچ????"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید