فناوری های جهاد دانشگاهی وارد مترو می گردد، دستیابی کامل به ساخت تجهیزات مترو تا سرانجام سال 98

به گزارش آخرین خبر، رئیس جهاد دانشگاهی در مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری دو جانبه بین جهاد دانشگاهی و شرکت راه آهن شهری تهران و حومه(مترو) گفت: چنانچه توسعه ساخت تجهیزات مترو در داخل محقق گردد، می توان از این فرصت برای انتقال فناوری استفاده کرد، به شرط آنکه در این انتقال از انجام کار حمایت گردد.

فناوری های جهاد دانشگاهی وارد مترو می گردد، دستیابی کامل به ساخت تجهیزات مترو تا سرانجام سال 98

به گزارش خبرنگاران، این تفاهم نامه همکاری دوجانبه بین جهاددانشگاهی و شرکت راه آهن شهری تهران و حومه(مترو)، امروز (دوشنبه 23 مهرماه) با حضور دکتر حمیدرضا طیبی(رییس جهاددانشگاهی) و دکتر محسن پورسیدآقایی(معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران) و هم چنین مهندس علی امام (مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه) در دفتر معاونت حمل و نقل ترافیک شهری شهرداری تهران منعقد شد.

حمیدرضا طیبی در این مراسم با بیان اینکه صنعت حمل و نقل ریلی نقش مهمی در توسعه و پیشرفت کشور داشته و بویژه در حوزه شهری از سرعت توسعه خوبی برخوردار است، گفت: 9 کلانشهر در حال ایجاد خطوط مختلف مترو هستند که علاوه بر خدمات حمل و نقل شهری و جابجایی مسافر اثرات مثبتی همچون کاهش تصادفات، کاهش آلودگی هوا و غیره را به دنبال دارد.

وی کسب دانش فنی طراحی و ساخت تجهیزات مورد احتیاج این صنعت را موجب ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی دانست و اضافه نمود: با توسعه ساخت داخل، امکان صادرات به کشورهای همسایه یا همسو با جمهوری اسلامی ایران فراهم می گردد.

رئیس جهاد دانشگاهی افزود: با توجه به مجموعه تخصص های مرتبط با صنعت ریلی و کارهایی که در این حوزه انجام داده ایم، همکاری با شرکت راه آهن شهرداری تهران و حومه (مترو) را در دستور کار قرار دادیم.

طیبی گفت: برخی از این فناوری ها به صورت موردی تجاری سازی شده بود، اما اینکه در پروژه ها مورد استفاده قرار گیرند، مستلزم گذر زمان بوده است.

وی اضافه نمود: با مدیریت جدید در سازمان شهرداری تهران و حومه علاقه مندی به توسعه توان داخل این صنعت پیدا شد و به امضای تفاهم نامه این سازمان با جهاد دانشگاهی انجامید.

رئیس جهاد دانشگاهی سفارش محور بودن و امکان فراوری انبوه صنعتی تجهیزات مترو را یادآور شد و اظهارکرد: با توجه به توان علمی و فناورانه خوبی که در کشور وجود دارد، فرصت خوبی برای انتقال فناوری فراهم شده، به شرط آنکه در این انتقال از انجام کار نیز حمایت گردد.

طیبی، تهران را دارای مرجعیت خاص نسبت به سایر کلان شهرها دانست و گفت: در صورتی که در متروی تهران از این تجهیزات استفاده گردد، متروی سایر شهرها نیز با اطمینان خاطر از آن ها استفاده خواهد نمود.

وی در سرانجام گفت: یکی از مسائل ما نبود آزمایشگاه مرجع برای کنترل کیفیت در کشور است که در این مورد کارفرما نظر مثبتی به انجام تست های محیطی کنترل کیفیت از سوی جهاد دانشگاهی دارد.

به گزارش خبرنگاران، تفاهم نامه همکاری دو جانبه جهاد دانشگاهی و شرکت راه آهن شهرداری تهران و حومه (مترو) امروز با حضور دکتر حمیدرضا طیبی و مسئولان شرکت راه آهن شهرداری تهران و حومه در زمینه های فناوری های مرتبط با سیستم رانش و واگن های مترو، سیستم های کنترل تردد و دسترسی (گیت)، سیستم علائم و ارتباطات، ساخت تجهیزات فلزی مورد احتیاج صنعت مترو، طراحی و ساخت سیستم های کنترل واگن و تجهیزات تعمیراتی ناوگان منعقد شد.

آنهایی که علاقمند به واردات هستند ما را از این کار می ترسانند

رئیس جهاد دانشگاهی در حاشیه این مراسم نیز در جمع خبرنگاران حاضر شده و از دستیابی کامل به ساخت تجهیزات مترو تا سرانجام سال آینده اطلاع داد و خاطر نشان کرد: تضمین استانداردهای ساخت این تجهیزات به وسیله تست های کنترل کیفیت انجام شده و مورد تایید کارفرما خواهد بود.

طیبی با اشاره به اینکه در تفاهم نامه فوق قید شده تجهیزات باید براساس استانداردهای مورد قبول کارفرما (شرکت مترو) ساخته گردد، از موافقت کارفرمای این تفاهم نامه با انجام تست های کنترل کیفیت از سوی جهاد دانشگاهی اطلاع داد و گفت: در این زمینه براساس استانداردهای مورد تایید کارفرما عمل می کنیم و هیچ مسئله ای در زمینه ساخت تجهیزات نداریم.

وی تشریح کرد: برای این منظور احتیاجمند ایجاد بار بر روی دستگاه و شبیه سازی مسافران هستیم. پس از آنکه این استانداردها مورد تایید کارفرما قرار بگیرد می توانیم این تجهیزات را مورد استفاده قرار دهیم.

رئیس جهاد دانشگاهی خاطر نشان کرد: آنهایی که علاقه مند به تداوم واردات مربوط به این تجهیزات هستند ما را می ترسانند و توان مهندسی کشور را زیرسوال می برند. این در حالی است که در سال 89 یا 90، رکتی فایر ساختیم اما زمان بهره برداری از آن طولانی شد.

طیبی از انجام شدن تست ها در این زمینه و ساخت گیت های تردد، سیستم رانش در یک مدل آزمایشگاهی و مدل صنعتی کوچک اطلاع داد و اضافه نمود: با توجه به حجم و تعداد تجهیزات مورد احتیاج توسعه ساخت تجهیزات در داخل به لحاظ اقتصادی به صرفه بوده و می تواند ما را به مرجع این موضوع در منطقه تبدیل کند.

وی در سرانجام ابراز امیدواری کرد با قول مسئولان شرکت راه آهن شهرداری تهران و حومه (مترو) تا سرانجام سال آینده دستیابی کامل به تکنولوژی ساخت این تجهیزات محقق شده و تعداد زیادی از آنها ساخته گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 20

به "فناوری های جهاد دانشگاهی وارد مترو می گردد، دستیابی کامل به ساخت تجهیزات مترو تا سرانجام سال 98" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فناوری های جهاد دانشگاهی وارد مترو می گردد، دستیابی کامل به ساخت تجهیزات مترو تا سرانجام سال 98"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید