وبینار موسیقی ایرانی به روایت هنرمند ژاپنی در توکیو

به گزارش آخرین خبر، خبرگزاری خبرنگاران- وبینار موسیقی ایرانی به روایت هنرمند ژاپنی با حضور فرهنگ دوستان و علاقه مندان ژاپنی و ایرانی در توکیو برگزار شد.

وبینار موسیقی ایرانی به روایت هنرمند ژاپنی در توکیو

به گزارش خبرنگاران، وبینار موسیقی ایرانی به روایت هنرمند ژاپنی با حضور فرهنگ دوستان و علاقه مندان ژاپنی و ایرانی در توکیو برگزار گشت.

این وبینار به همت رایزنی فرهنگی سفارت کشورمان در توکیو به مناسبت روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و همچنین به بهانه انتشار شماره جدیدمجله تخصصی شماره 4 ایران برگزار گشت.

در این وبینار که بیش از 130 نفر از علاقه مندان ژاپنی و ایرانی در فضای مجازی زوم حضور یافته بودند، دکتر دیوسالار رایزن فرهنگی کشورمان با اشاره به فعالیت های متنوع و فراوان رایزنی فرهنگی در توسعه و گسترش تعاملات و همکاری های فرهنگی دو کشور بزرگ ایران و ژاپن گفت: موسیقی ایرانی یکی از زمینه های ارزشمندی است که همواره مورد توجه مردم فرهنگ دوست ژاپن بوده است و شخصیت های ارزشمندی از ژاپن به هنر موسیقی ایرانی تسلط دارند.

وی به انتشار ویژه نامه مجله تخصصی ایران رایزنی فرهنگی با موضوع موسیقی ایرانی هم اشاره کرد و گفت: شماره چهارم مجله که در ماه گذشته توسط رایزنی فرهنگی به زبان ژاپنی با هدف ایجاد شناخت و معرفی ظرفیت های فرهنگی و هنری کشورمان و فرهنگ و تمدن ایرانی - اسلامی منتشر شده است.

دکتر ماساتو تانی استادیار دانشگاه کوبه و هنرمند مسلط به موسیقی ایرانی نیز در این وبینار به سخنرانی پرداخت و گفت: روابط موسیقی ایران و ژاپن به زمان های گذشته باز می گردد که دستگاه موسیقی ایرانی به ژاپن وارد شده بود، اما معتقدم از سال 1960 به طور جدی موسیقی ایرانی معرفی شده است و آقای فومیئو کویزومی (Fumio Koizumi) از موسیقی دانان مطرح جهان که در سال 1961 برای اولین بار و بعد از آن هم چندین نوبت به این کشور سفر کرده بود موسیقی، صفحه گرامافون، نوار موسیقی، کتاب موسیقی ایرانی و ... را به جامعه ژاپن معرفی کرد و کتاب هایی که در آن به موسیقی و خوانندگان ایرانی هم اشاره شده است تألیف کرد.

پروفسور گِنئیچی تسوگه از دانشگاه هنر زیبا و موسیقی توکیو نیز به عنوان دیگر سخنران این وبینار به سفر خود به ایران در نیمه دوم دهه 1990 و آشنایی و یادگیری هنر موسیقی ایرانی و ساخت دستگاه موسیقی اشاره کرد و اضافه کرد: در این دوران علاوه بر من، هنرمندان دیگری هم به فعالیت و یادگیری موسیقی ایرانی پرداختند که در گسترش و معرفی این موسیقی در ژاپن بسیار موثر بوده است.

سنتورنوازی در دستگاه شور توسط دکتر تانی هنرمند برجسته ژاپنی از دیگر برنامه های این وبینار بود.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 21 خرداد 1400 بروزرسانی: 21 خرداد 1400 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1705

به "وبینار موسیقی ایرانی به روایت هنرمند ژاپنی در توکیو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وبینار موسیقی ایرانی به روایت هنرمند ژاپنی در توکیو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید