توسعه پورسانت دادن به راهنماهای گردشگری، پس از صنایع دستی نوبت به موزه ها رسید

به گزارش آخرین خبر، پرداخت پورسانت به راهنمایان گردشگری پیش از این در حوزه صنایع دستی جنجال ساز شده بود. موضوع به قدری توسعه پیدا کرد که صدای گردشگران خارجی را در آورد و بسیاری در سفرنامه ها و نظرهای خود درباره سفر ایران به این موضوع پرداختند. بعضی کشورها هم در راهنماهای سفر به ایران موضوع پورسانت راهنمایان گردشگری را مطرح کردند و به گردشگران نسبت به آن هشدار دادند.

توسعه پورسانت دادن به راهنماهای گردشگری، پس از صنایع دستی نوبت به موزه ها رسید

پورسانت مغازه داران صنایع دستی به راهنمایان توریستی که در چند شهر معروف ایران سر و صدا نموده بود، بیشتر مبنی بر گران فروشی مغازه برای پرداخت پورسانت یا تبدیل ارز خارجی با قیمت پایین تر از بازار بود حالا اما خدمات و مراکز دیگر حوزه توریستی هم به شکلی متفاوت وارد این حوزه شده اند.

یکی از موزه های خصوصی شهر اصفهان که جزء موزه های استاندارد و با کیفیت این شهر است برای راهنمایان توریستی حساب تعیینی دارد و بخشی از هزینه بلیت خود را به راهنماهای توریستی پرداخت می نماید. این موزه بلیت 50 هزار تومانی برای توریستان خارجی در نظر گرفته و هر بار بدون بالا بردن این قیمت، بخشی از سود خود را به راهنمایان توریستی ارائه می دهد.

صاحب یک تور خاص هم در یکی از شهرهای مقصد توریستی کشور چنین سیستمی برای جذب توریستان خارجی در نظر گرفته است. این تور که تور یک روزه ویژه برای توریستان خارجی است، نفری 50 یورو قیمت دارد و برگزار نماینده این تور به راهنماهای همراه مسافر 5 یورو پورسانت می دهد. خدمات و تورهای خاص دیگر هم برای جذب توریست اقدام به همکاری به هتل ها یا راهنمایان توریستی می نمایند و بخشی از سود خود را به جهت بازاریابی به آنها پرداخت می نمایند.

موضوع پرداخت پورسانت به راهنمایان توریستی حتی بین اعضای این صنف یک موضوع چالشی است. نبود دستور العمل یا ضوابط تعیین درباره این موضوع باعث ایجاد نظرات مختلفی در این باره شده است. بعضی دریافت هرگونه پورسانت را مغایر فعالیت راهنمای توریستی می دانند، بعضی هم تا زمانی که این پورسانت از سود صاحب خدمات باشد، دریافت آن را بلامانع می دانند. با این وجود همه بر روی یک اصل نظر یکسانی دارند که بالا بردن قیمت ها به جهت پرداخت پورسانت به راهنمای توریستی تخلف است و به توریستی کشور آسیب می رساند با این وجود زمینه های قانونی و نظارتی برای برخورد و آنالیز این موضوع وجود ندارد.

راهنماها را مقصر جلوه ندهیم

محسن حاجی سعید عضو هیات مدیره کانون راهنمایان توریستی ایران درباره پرداخت پورسانت به راهنمایان توریستی به چمدان می گوید: پورسانت بخشی از سود بنگاه های مالی است. هر چند جامعه به آن نگاه منفی دارد اما این هزینه کار بازاریابی است. در واقع اینجا راهنمایان توریستی در نقش بازاریاب آن خدمات حضور پیدا و وقت آزاد خود را صرف این موضوع می نمایند.

او با آنالیز تبعات این اتفاق ادامه می دهد: رقابت بیشتری با این اتفاق شکل خواهد گرفت و گزینه های قابل قبول از نظر راهنما سعی خواهند کرد خدمات بهتری مطابق خواست تور ارائه دهند تا جذب بیشتری داشته باشند.

حاجی سعید معتقد است که در این زمینه نباید راهنماها را مقصر جلوه داد و شرح می دهد: در صورتی که پورسانت بخشی از سود آن بنگاه باشد مسئله ای وجود ندارد. اگر تخلفی در بالا بردن قیمت ها وجود داشته باشد، نهادهای ناظر بر خدمات توریستی باید نظارت نمایند و نباید راهنمایان توریستی را مقصر جلوه داد.

این اتفاق از روح توریستی به دور است

حمید درودیان مسئول حقوقی انجمن راهنمایان توریستی تهران درباره شکایت های احتمالی از دریافت پورسانت به وسیله راهنمایان به چمدان می گوید: در یکسال گذشته شکایتی در این مورد نشده اما این به معنای نبود این اتفاق نیست. همه جای جهان این اتفاق وجود دارد اما آن را در بحث های مارکتینگ و بازاریابی مطرح می نمایند.

او درباره ضوابط گرفتن پورسانت به وسیله راهنمایان توریستی می گوید: ضوابطی در این زمینه وجود ندارد. نگاه به توریستی پیش از این دقیق نبوده و ضرورت دارد که موضوعات این چنینی را در قانون ببینیم و برای آن ضابطه داشته باشیم.

درودیان با اشاره متفاوت بودن برخورد راهنماها با این موضوع می گوید: در بین راهنماها کسانی هستند که به محض مطرح شدن موضوع پورسانت، توریستان خود را از آن فروشگاه یا مرکز خارج می نمایند و شخصا مخالف چنین موضوعی هستند. از سوی دیگر آژانس هایی هستند که به راهنماها دستمزدی زیر حداقل مصوب می دهند و به آنها می گویند با آپشن فروشی یا گرفتن پورسانت عایدی داشته باشند.

این راهنمای توریستی با اشاره به وجه منفی این اقدامات می گوید: بدترین اتفاق آنجایی است که فروشنده خدمات با در نظر گرفتن پورسانت راهنما، قیمت خدمات یا محصول خود را برای توریست بالاتر می برد. این اتفاق از روح توریستی به دور است. در حال حاضر با توجه افزایش ارزش ارز های خارجی، پیشنهادات برای پرداخت پورسانت به ویژه در حوزه هایی مانند فرش وجود دارد.

منبع: گردشبان
انتشار: 19 مرداد 1400 بروزرسانی: 19 مرداد 1400 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1812

به "توسعه پورسانت دادن به راهنماهای گردشگری، پس از صنایع دستی نوبت به موزه ها رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه پورسانت دادن به راهنماهای گردشگری، پس از صنایع دستی نوبت به موزه ها رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید