حل مسائل معلولان در گرو باور به حقوق برابر شهروندی

به گزارش آخرین خبر، مانی رضوی ـ مسئول پروژه بانک مناسب سازی معلولان: تردد آسان در خیابان های شهر، آرزوی دیرینه جامعه معلولان به ویژه نابینایان و کم بینایان بوده و هست؛

حل مسائل معلولان در گرو باور به حقوق برابر شهروندی

موضوعی که طی چند سال گذشته پس از نرده کشی چهارراه ولی عصر(عج) و مسدود شدن راه عبور و مرور جامعه معلولان گاهی رنگ اعتراض به خود گرفت و موجب شد شاهد شکل گیری طرحی با عنوان شهر بدون مانع در تهران باشیم. آن هیاهو سبب شد چند روز به شکل محدود با برداشته شدن نرده ها راه تردد به روی معلولان باز گردد اما دیری نپایید که به دستور پلیس راهور بار دیگر حصارهای آهنی در برابر ویلچرها و عصاهای سفید قد علم کردند تا خوشحالی معلولان از بازگشایی این معبر خیلی طولانی نباشد.

داستان مناسب نبودن فضای شهری برای تردد شهروندان معلول در تهران، قصه امروز و دیروز نیست. موضوعی که هرسال به بهانه های مختلفی چون روز معلولان و روز عصای سفید از پشت تریبون های مختلف جامعه هدف و بعضی از مسئولان روایت می گردد. گرچه تکرار این قصه نخ نما و کهنه سبب اتخاذ بعضی تصمیمات در راستای بهسازی فضای شهری برای معلولان شده اما اجرای ناقص این تصمیم ها نتوانسته دردی از دردهای معلولان کم کند.

جای خالی چراغ های هدایت هوشمند و سخنگو در چهارراه ها برای اطلاع نابینایان از وضعیت چراغ هدایت، عدم استفاده از کاشی های پولکی در نزدیکی تقاطع ها، عدم ایمن سازی ایستگاه های بی. آر. تی و مترو برای نابینایان از خواسته های بحقی است که در طول سال های گذشته مطالبه شده اما تاکنون اقدامی برای تحقق آنها شکل نگرفته است و مهم ترین دلیلش هم این است که ما برنامه مدونی برای اجرا شدن مصوبات فوق نداریم. به همین دلیل، حرکت های مقطعی و سلیقه ای نمی تواند به حجم انبوه خواسته های تلنبار شده معلولان جامه عمل بپوشاند. از سوی دیگر تشکل های حامی حقوق معلولان، مستمر و منسجم پیگیر مسائل فوق نیستند و تجربه ثابت نموده است که حرکت های جزیره ای هیچ گاه نتیجه مثبت و قابل قبولی در برنداشته است.

شعار تهران؛ شهری برای همه گرچه نور امید را در دل اقشار مختلف ساکن این شهر تاباند اما واقعیت امر این است که تحقق این شعار و فراهم شدن بستر مناسب زندگی شهری برای معلولان، سالمندان و دیگر اقشار توانیاب تنها در صورتی ممکن است که حقوق برابر شهروندی را برای همه پذیرا باشیم و کوشش کنیم با ایجاد زیرساخت های شهری لازم، موجب آرامش همه شهروندان در شهر باشیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 2 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 495

به "حل مسائل معلولان در گرو باور به حقوق برابر شهروندی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حل مسائل معلولان در گرو باور به حقوق برابر شهروندی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید