دیگر مجالی برای رعایت و خواهش نیست

به گزارش آخرین خبر، ویروس کرونا امروز هم با فرهنگ مردم دست و پنجه نرم می نماید با اقتصاد می جنگد و در اجتماع نگرانی و ترس را ایجاد نموده به طوری که توانسته تا حدودی گردشگری در کشور را با خطر جدی روبرو کند و ظرفیت های ایجاد شده بخش خصوصی را از رونق بیاندازد.

دیگر مجالی برای رعایت و خواهش نیست

آنچه بر مردم خواهد گذشت لحظات سخت و نفس گیری خواهد بود و آنچه بر دولت می گذرد، هزینه های سخت و سخت در این اوضاع تحریم های ظالمانه است.

از یک سو ضربه مهلکی به بخش نیمه فعال صنعتی می خورد و از طرفی دیگر گریبان مردمی که زندگی سختی را تحمل می نمایند.

آنچه در ایران می گذرد بیشتر شبیه تعبیر فیلم های هالیوودی است که به واقعیت می پیوندد، اما این ویروس نمی داند که با مردمی جان سخت طرف خواهد بود.

گردشگری به عنوان یک اقتصاد پایدار و تحت تأثیر فرآیندهای سیاسی و اجتماعی جامعه، امروز در این برهه زمانی که اقتصاد نفتی ایران رو به انزوا است، جوانه زده و در حال رشد و ارزآوری است اما در تصور عظیم ترین اقتصاددان های جهان پیش بینی چنین روزهایی سخت جای می گرفت، تا جایی که نه تنها صنعت گردشگری، بلکه سایر صنایع نیز به خطر افتاد.

اما بحث و آنالیز ما در این یادداشت از مجال و حرفه ما در صنایع دیگر خارج است و روی سخن با ویروس کرونایی که گریبان هم سوارانمان در کشتی گردشگری است.

موج کرونا ضربات سهمگینی به بدنه این کشتی زده ولی نمی گردد گفت که مغروقه است چون صنعت گردشگری همچون ققنوس افسانه ای می سوزد و باز زنده می گردد و روزی این ویروس ریشه کن خواهد شد و باز جهت تعالی را در دریای صنعت گردشگری پاروزنان به سرمنزل خواهند رساند.

گردشگری صنعتی نوپا و دارای ابعاد گوناگون و گره خورده بافرهنگ، اجتماع، اقتصاد و سیاست است که تغییر نگرش در هر یک از این موارد می تواند این صنعت را به اوج و یا به قعر هدایت کند.

آنچه استان های جنوبی به ویژه هم نشینان سواحل خلیج فارس و دریای عمان اتفاق افتاده است به طور یقین از تمامی استان های دیگر در حوزه گردشگری، ضرر و زیان بیشتری داشته زیرا این ویروس در بهترین فصل گردشگری این استان ها پدیدار شده است و درآمد سودآوری تأسیسات گردشگری را تعطیل نموده تا نگرانی برای جامعه گردشگری این استان ها بیشتر گردد.

فعالان حوزه گردشگری با سرمایه گذاری در طول سال به امید فصل گردشگری چشم انتظار این فصل از سال هستند، که متأسفانه انتشار یک ویروس تمام این سرمایه ملی را مورد هجوم خود قرارداد و باید برای جبران خسارت های چاره اندیشی در سطح کلان کشوری انجام گردد.

اقامتگاه های بوم گردی نیز از این قضیه مستثنا نیستند و با تعطیلی اقامتگاه خود، که البته با توجه به ضعف کمبود وسایل بهداشتی در روستا تعطیلی آن مهم بوده، با این حجم تسهیلات دریافتی و اقساط به طور حتم به مسائل عدیده ای ای برخورد خواهند کرد. هرچند سلامتی همگانی اهمیت ویژه ای دارد اما آیا برای جبران خسارت های ناشی از عدم سودآوری در این فصل می گردد چاره اندیشی کرد؟

با تمام این تفاسیر امروز باید برای جبران ناشی از خسارت های واردشده توسط ویروس کرونا به بخش گردشگری، برنامه ریزی گردد تا در اولین فرصت پس از مهار آن، این برنامه ها اجرایی و تا حدودی بار سنگین اقتصادی و خسارت ها به بخش های تأسیسات گردشگری جبران گردد.

یکی از این راه ها برگزاری جشنواره های مختلف است که پس از مهار کرونا با ابلاغ تعطیلی هایی با رویکرد جایگزینی سفر نوروزی توسط دولت، انجام می گردد و از این طریق با بسته های تشویقی، مردم را به سفر کردن در این زمان هدایت کرد زیرا ظرفیت جشنواره های مختلفی در سراسر کشور وجود دارد که نیازمند همکاری و اهتمام ویژه دولت در برگزاری آن به شکل گسترده با همکاری رسانه های ملی و دستگاه های ذی ربط است.

* مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر

منبع: میراث آریا
انتشار: 11 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 979

به "دیگر مجالی برای رعایت و خواهش نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیگر مجالی برای رعایت و خواهش نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید