صنعت گردشگری بیارجمند توسعه می یابد، ضرورت حفظ حیات وحش خارتوران

به گزارش آخرین خبر، به گزارش خبرنگاران، سید محمد رضا هاشمی عصر دوشنبه در بازدید سرزده از روستاهای هدف گردشگری قلعه بالا و رضا آباد و منطقه حفاظت شده خارتوران بیارجمند شاهرود که تا شامگاه ادامه داشت با اشاره به اهمیت توسعه گردشگری در منطقه برای جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها و تقویت اقتصاد و معیشت آنان اضافه نمود: این توسعه می تواند روستاها را از حالت تک محصولی خارج نموده و درآمد خانواده های منطقه را با ایجاد اشتغال و تقاضا برای محصولات متنوع تولیدی اعم از خوراکی و صنایع دستی افزایش دهد.

صنعت گردشگری بیارجمند توسعه می یابد، ضرورت حفظ حیات وحش خارتوران

اگر علاقمند به سفر با بهترین سفر به کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

وی صنعت گردشگری را یکی از پایدارترین صنایع دنیا دانست و گفت: آنالیز موانع، چالش های پیش روی صنعت گردشگری در مناطق مورد بازدید و ارائه راهکارهای برطرف آن توسط بومیان منطقه می تواند راه های گسترش این صنعت را هموار نموده و با درآمد زایی موجب حمایت از خانوار روستایی گردد.

چشم انداز کامل روستای قلعه بالا بر دشت بیارجمند

معاون استاندار سمنان و فرماندار ویژه شهرستان شاهرود با اشاره به فاصله 140 کیلومتری قلعه بالا از مرکز شهرستان شاهرود، جمعیت بالغ بر 500 نفری این روستا را ظرفیت مناسبی برای گسترش صنعت توریسم در منطقه بیارجمند معرفی و توضیح داد: این روستای هدف گردشگری با بافت پله کانی و استفاده از مصالح سنتی و بومی در خانه ها منظره زیبایی در دل کویر بر بلندای کوه های منطقه ایجاد نموده که چشم هر بیننده ای را می نوازد.

هاشمی همجواری با پارک ملی توران و وجود حیوانات و پرندگان وحشی نادر نظیر یوزپلنگ، گور خر آسیایی، زاغ بور و ... را از عوامل مهم جذب گردشگر به این منطقه خواند و عنوان نمود: این روستا به دلیل ارتفاع بیشتری که نسبت به سایر روستاهای همجوار دارد چشم انداز کامل تری بر دشت بیارجمند ایجاد نموده و اصطلاح نگین سبز توران که درباره آن بکار می برند واقعا شایسته است.

وی با اشاره به کیفیت بالای محصولات کشاورزی این روستا اعم از گندم، فلفل، شلغم، انار، انگور، زردآلو، انجیر و انگور و ... ابراز داشت: وجود ذخیره گاه زیستکره توران در کنار این روستا یک مزیت انکار نشدنی در جذابیت بیشتر این منطقه به شمار می رود.

رصد آسمان شب، ارمغان لحظات خوش برای گردشگران

فرماندار ویژه شهرستان شاهرود وجود اراضی نمکی و تپه های ماسه ای در روستاهای اطراف قلعه بالا را از دیگر عوامل جذب گردشگر و توریست به منطقه معرفی کرد و گفت: رصد آسمان شب و دور هم نشینی های شبانه با آئین و سنن این منطقه می تواند لحظات خوشی را برای گردشگران به ارمغان بیاورد.

به گفته هاشمی صنایع دستی و بافته های سنتی این منطقه از جمله سوزن دوزی، گل دوزی، سیاک دوزی و دوخت لباس های سنتی، تانه بافی و سوغات متنوع آن از دیگر عوامل جذب گردشگر به منطقه به خصوص در فصل های بهار و پاییز به واسطه هوای مناسب و مناظر بکر و دیدنی خواهد بود.

وی در ادامه سفر خود در بازدید از مناطق حفاظت شده و پارک ملی توران که به آفریقای ایران ملقب است با حضور در جمع محیط بانان پاسگاه دلبر ضمن اشاره به اینکه خارتوران دومین منطقه بیوسفر دنیا و دومین پناهگاه حیات وحش ایران در مجموعه حفاظت شده است، گفت: این منطقه یکی از 11 ذخیره گاه زیستکره ایران است که باید با نگاه ویژه مسئولان و حمایت های ویژه مردم بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفته و برای آیندگان حفظ گردد.

تامین علوفه و آب شرب حیات وحش خارتوران در اولویت است

معاون استاندار سمنان وجود ارتفاعات مهمی چون کوه های ماجرات، کوه پیغمبران، سوخته کوه، پر و بال، شوراب الکم، تنگه تاریک، کوه غریبه و چشمه های با ارزشی مانند چشمه غریبه، سی تل، افغانی ها، لکم، تلخاب، کال مرا، پرو بال، پونیدر و ... را جزء ارزش های بالای منطقه خارتوران بیارجمند شاهرود دانست و اضافه نمود: تنوع گیاهی که باعث ایجاد ذخیره گاه نادرترین گونه های جانوری منطقه مثل یوزپلنگ آسیایی است هم باید بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

هاشمی تامین علوفه مورد احتیاج حیوانات خارتوران را جزء اولویت های کاری این منطقه معرفی و توضیح داد: بالا رفتن شکار یوزها با وجود خشکسالی و کمبودها و رویت چند قلاده از این حیوان طی روزهای اخیر در منطقه نوید بخش روزهای خوب برای منطقه حفاظت شده و پارک ملی توران است.

وی در پایان، توسعه صنعت گردشگری در منطقه را مستلزم همراهی و همکاری بومیان خواند و عنوان نمود: آشنایی سایر مردم با منطقه می تواند عامل ایجاد درآمد در سایه برخورداری از امکانات گوناگون و جاذبه های متنوع گردد .

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 708

به "صنعت گردشگری بیارجمند توسعه می یابد، ضرورت حفظ حیات وحش خارتوران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنعت گردشگری بیارجمند توسعه می یابد، ضرورت حفظ حیات وحش خارتوران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید